Vik­tor, 5 let

Hle­dá­me pěs­toun­skou rodi­nu pro 5letého Vik­to­ra, o kte­ré­ho rodi­če neje­ví zájem, tak­že musel být umís­těn v zaří­ze­ní. Chla­pe­ček trpí od naro­ze­ní vro­ze­nou vadou s celo­ži­vot­ním posti­že­ním. I přes svůj těles­ný han­di­cap je vel­mi aktiv­ní ; je to čiper­ný a zví­da­vý kluk, soci­ál­ně zdat­ný a klad­ně nala­dě­ný, s vel­kou potře­bou komu­ni­ka­ce. S ohle­dem na věk je ješ­tě závis­lý na péči dospě­lých osob, ale postup­ně se učí někte­ré úko­ny aspoň čás­teč­ně pro­vá­dět sám. V lás­ky­pl­ném pro­stře­dí by doká­zal uči­nit znač­né pokroky.

Helen­ka, nar. 7/2021

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro Helen­ku, nar. 7/2021. Je to zdra­vá hol­čič­ka se zna­ky odliš­né­ho etni­ka, s tma­vě mod­rý­ma oči­ma a hně­dý­mi vlás­ky, umís­tě­ná v DD. Mamin­ka jí zemře­la, otec o ni pro­je­vu­je zájem, ale nemá vytvo­ře­ny pod­mín­ky pro péči o dce­ru. Helen­ka má polo­ro­dou sest­ru v PPPD, o kte­rou pečo­va­la mateř­ská babič­ka, kte­rá rov­něž nemá pod­mín­ky, je však s vnuč­kou v kon­tak­tu, navště­vu­je ji.

Jiřin­ka, 5 r. Laděn­ka, 2 r.

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro sestřič­ky Jiřin­ku, 5 r. Laděn­ku, 2 r. Díven­ky si pro­šly zatě­žu­jí­cím obdo­bím, kdy v rodi­ně dochá­ze­lo k dlou­ho­do­bé­mu nási­lí mezi rodi­či. Hol­čič­ky se nyní cítí bez­peč­ně u pěs­toun­ky, ale jsou stá­le „nedo­maz­le­né“; hle­dá­me tedy pro ně rodi­nu s vel­kým srd­cem a schop­nos­tí mít díven­ky stá­le v náru­čí. Díven­ky se hez­ky cho­va­jí k mlad­ším i star­ším dětem, mezi sebou nema­jí žád­nou riva­li­tu. Jiřin­ka milu­je pose­ze­ní na klí­ně u pěs­toun­ky a Laděn­ka se na vás bude usmí­vat od prv­ní chví­le, co vejde­te. Pokud bude­te mít doma děti, budou nadšené.

Michal­ka, nar. 10/2016

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro Michal­ku, nar. 10/2016, kte­rá od naro­ze­ní vyrůs­tá v dět­ském centru.

Mat­ka se o hol­čič­ku zají­má jen spo­ra­dic­ky, otec má Michal­ku vel­mi ráda, ale bohu­žel nemá pod­mín­ky pro pře­vze­tí dce­ry do péče. V zaří­ze­ní ji pra­vi­del­ně navště­vu­je, mají mezi sebou hez­ký vztah. Míša je na svůj věk drob­ná, krás­ná, blon­ďa­tá, usmě­va­vá díven­ka. Je zví­da­vá a aktiv­ní, ráda se účast­ní všech akti­vit, kte­ré dět­ské cen­t­rum nebo škol­ka pořá­da­jí (např. pla­vá­ní, diva­dlo, dět­ské her­ny, výle­ty). Michal­ka ráda pomá­há při všech čin­nos­tech. Má poma­lej­ší vývo­jo­vé tem­po, její rozu­mo­vé schop­nos­ti jsou sní­že­né, navště­vu­je logo­pe­dii. Výchov­ně je dob­ře zvla­da­tel­ná, vůči ostat­ním dětem přá­tel­ská, samo­stat­ná v sebe­ob­slu­ze. Michal­ka je hol­čič­ka, kte­rá doká­že pěs­tou­nům, kte­ří nebu­dou mít vyso­ké náro­ky na škol­ní úspěš­nost, napl­nit život rados­tí a lás­kou. Je nezbyt­né, aby pěs­touni pod­po­ro­va­li cito­vou vazbu a kon­tak­ty s otcem.

Pet­ra a Zuzan­ka, nar. 6/2020

Hle­dá­me aktiv­ní pěs­tou­ny pro dvoj­ča­ta Pet­ru a Zuzan­ku, nar. 6/2020. Dív­ky jsou od červ­na 2023 svě­ře­ny do pěs­toun­ské péče na pře­chod­nou dobu. Do PP se dosta­ly poté, co jejich otec zemřel a mat­ka sama nezvlá­da­la péči. O dce­ry se mat­ka zají­má jen spo­ra­dic­ky, v rodi­ně není nikdo, kdo by je pře­vzal do péče. Hol­čič­ka jsou zdra­vé, jen jed­na nosí brý­le a u dru­hé se bude řešit zka­že­ný chrup. Jed­ná se o tem­pe­ra­ment­ní hol­čič­ky men­ši­no­vé­ho etni­ka, kte­ré jsou vel­mi živé, milu­jí pohyb, umí být i hluč­né. Rády sle­du­jí pohád­ky a ces­tu­jí vše­mi doprav­ní­mi pro­střed­ky, uží­va­jí si výle­ty a pro­cház­ky. Učí se jez­dit na kole a pla­vat. Umí se samy svlék­nout, oblék­nout, po dozo­rem dospě­lé oso­by se umýt a vyčis­tit si zuby. Umí pře­vy­prá­vět krát­ký pří­běh, navlé­kat korál­ky, sta­vět z kos­tek, pozna­jí bar­vy, ovo­ce, zele­ni­nu. S dopo­mo­cí pěs­toun­ky si uklí­ze­jí hrač­ky a své věci.

Naďa, nar. 11/2017 Zita, nar. 6/2019

Hle­dá­me pěs­tou­ny nebo osvo­ji­te­le pro sest­ry Naďu, nar. 11/2017 Zitu, nar. 6/2019. Dív­ky byly za svůj krát­ký život něko­li­krát umís­tě­ny na žádost rodi­čů v ústav­ním zaří­ze­ní, napo­sle­dy to bylo v srpnu 2022 – dopo­sud. Při odcho­du z rodi­ny byly vel­mi zane­dba­né, rodi­če se o ně žád­ným způ­so­bem neza­jí­ma­jí. Dív­ky mají 5 star­ších sou­ro­zen­ců, ani o jed­no­ho z nich rodi­če nepe­ču­jí, všich­ni jsou v náhrad­ní rodin­né péči v rám­ci rodi­ny. Péči o tyto sest­ry již rodi­na není schop­na zajis­tit. Na jaře se rodi­čům naro­di­lo dal­ší dítě, o kte­ré zatím peču­jí. Naďa a Zita jsou hol­čič­ky majo­rit­ní­ho etni­ka, líbi­vé­ho vzhle­du. Teta ze zaří­ze­ní o nich hovo­ří jako o „zla­tých hol­čič­kách“, vní­má je jako milé, hod­ně, roz­to­mi­lé a „slad­ké“, vyža­du­jí­cí vel­kou pozor­nost. Rády se účast­ní všech akti­vit, rády vaří a děla­jí veš­ke­ré čin­nos­ti s dospě­lou oso­bou. Oblí­bi­ly si čte­ní z kní­žek, rády si hra­jí, ne však samy, ale opět s dospě­lou oso­bou, kte­rá se jim věnu­je. Obě se jeví jako šikov­né, učen­li­vé, aktiv­ní a samo­stat­né. Jsou na sebe cito­vě vázá­ny a plně při­pra­ve­né navá­zat se na „své­ho dospě­lé­ho“. Star­ší Naďa občas žár­lí na Zituš­ku, pokud je jí věno­vá­no více pozor­nos­ti. U obou dívek je úro­veň rozu­mo­vých schop­nos­tí v šir­ší normě.

Pro dív­ky hle­dá­me rodi­nu, kte­rá jim bude moci poskyt­nout plnou pozor­nost, vel­kou péči, lás­ku a bez­pe­čí, klid­né a sta­bil­ní záze­mí. Ide­ál­ní se jeví rodi­na s již odrost­lý­mi dět­mi. Pěs­touni by měli rozu­mět spe­ci­fi­kům cito­vě depri­vo­va­ných dětí a s tím sou­vi­se­jí­cím pro­je­vům v chování.

Kryš­tof, nar. 1/2022

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro Kryš­to­fa, nar. 1/2022. Mamin­ka péči o chlap­ce nezvlá­da­la, a tak je od 8 měsí­ců věku v péči pře­chod­ných pěs­tou­nů. Mat­ka se o chlap­ce vůbec neza­jí­má, otec není v rod­ném lis­tu uve­den. Péče v rodin­ném pro­stře­dí chlap­ci vel­mi pro­spí­vá, dělá neu­stá­lé pokro­ky. Kryš­tof je blon­ďa­tý, na svůj věku drob­ný chla­pec, jehož vývoj je opož­dě­ný, záro­veň ale vná­ší do živo­ta pěs­tou­nů radost a lás­ku. Pěs­touni navá­za­li spo­lu­prá­ci s ranou péčí. Kryš­tof si rád hra­je s kos­tič­ka­mi, pre­fe­ru­je ste­re­o­typ­ní hry (Káča, otá­či­vé před­mě­ty). Nevy­dr­ží del­ší dobu u jed­né čin­nos­ti, neba­ví ho čte­ní pohá­dek či pro­hlí­že­ní kní­žek, má ale rád krát­ké bás­nič­ky a říkan­ky. Je schop­ný hrát si sám, má rád „legrác­ky“ a pod­ně­cu­je dru­hé, aby hru či akti­vi­tu opa­ko­va­li, o to více se pak smě­je. Má rád spo­leč­nost dospě­lých i dětí, děti rád pozo­ru­je, ale pro­za­tím se do inter­ak­cí s nimi neza­po­ju­je. Vůči cizím oso­bám je obe­zřet­ný, nej­pr­ve si je pro­hlí­ží, lze ho zís­kat pro něj zají­ma­vou akti­vi­tou či pod­ně­tem. Kryš­tof je chla­pec, kte­rý doká­že tole­rant­ním pěs­tou­nům, kte­ří nebu­dou mít vyso­ké náro­ky na škol­ní úspěš­nost, napl­nit život rados­tí a láskou.

Andrea, nar. 6/2020 Adam, nar. 9/2021

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro sou­ro­zen­ce Andreu, nar. 6/2020 Ada­ma, nar. 9/2021, kte­ří na svou rodi­nu čeka­jí u pěs­tou­nek na pře­chod­nou dobu. Andrea a Adam byli do břez­na 2024 v péči babič­ky spo­lu se svým star­ším polo­ro­dým bra­t­rem. Péče o tři děti byla pro babič­ku i s ohle­dem na věk vel­mi nároč­ná. Děti nemě­ly dosta­tek pod­ně­tů pro svůj roz­voj a jejich dal­ší vývoj byl ohro­žen. Bylo zde také pode­zře­ní na pou­ží­vá­ní nepři­mě­ře­ných výchov­ných pro­střed­ků ze stra­ny babič­či­na part­ne­ra. Pro­to­že se nepo­da­ři­lo najít pěs­tou­ny, kte­ří by se posta­ra­li o obě děti, pře­vza­la dív­ku do péče jed­na pěs­toun­ka a chlap­ce dru­há. Pře­chod­né pěs­toun­ky ale byd­lí blíz­ko sebe a pod­po­ru­jí pra­vi­del­ný kon­takt sourozenců.

Andrea je zdra­vá, akč­ní, spo­le­čen­ská a vel­mi bys­trá hol­čič­ka. Potře­bu­je být v pohy­bu, ráda jez­dí na kole, vítá ven­kov­ní akti­vi­ty, milu­je jízdu vla­kem. Je spo­ko­je­ná, pokud se může zapo­jit při domá­cích pra­cích, vaře­ní apod. Vyhle­dá­vá kon­takt se zví­řa­ty, ke kte­rým má vel­mi blíz­ko. Díky pro­stře­dí u pře­chod­ných pěs­tou­nů má Andrej­ka mož­nost být v kaž­do­den­ním kon­tak­tu s hos­po­dář­ský­mi zví­řa­ty, zvláš­tě s jí oblí­be­ný­mi koň­mi. Andrea je dušič­ka, kte­rá potře­bu­je vel­mi cit­li­vý pří­stup. Má blíz­ký vztah se svým brat­říč­kem, o kte­ré­ho má potře­bu pečo­vat a ochra­ňo­vat jej.

Adam je zdra­vý, vel­mi milý a vese­lý chla­pec, V kon­tak­tu s cizí­mi oso­ba­mi je zpo­čát­ku opa­tr­ný, nedů­vě­ři­vý, pokud se však cítí bez­peč­ně, pro­je­vu­je to rados­tí, zapo­jí se do akti­vit a her. Zají­ma­jí ho klu­kov­ské akti­vi­ty, mon­to­vá­ní vše­ho mož­né­ho, nechy­bí ani radost za aut. Rád jez­dí na odrá­žed­le a pobí­há bosý po zahra­dě. S obli­bou „pomá­há“ pěs­toun­ce v domác­nos­ti, na zahrád­ce, i s péčí o zví­řa­ta. Akti­vi­ty si i sám vyhle­dá­vá. Učí se vyko­ná­vat potře­bu na noč­ník, ale pro­za­tím nosí plenky.

V péči pře­chod­ných pěs­tou­nů obě děti roz­kvet­ly a vel­mi rych­lým tem­pem dohá­ní nedo­stat­ky. Osvo­ji­ly si hygi­e­nic­ké návy­ky, zdo­ko­na­lu­jí se v sebe­ob­slu­ze, a pro­to­že jsou to bys­tré dětič­ky, roz­ví­jí své rozu­mo­vé schop­nos­ti a komu­ni­kač­ní dovednosti.

S dět­mi je v kon­tak­tu babič­ka, kte­rá je má vel­mi ráda a sna­ží se roli babič­ky co nej­lé­pe napl­ňo­vat. Je zajiš­ťo­ván také kon­takt s mat­kou, kte­rá po del­ším čase o děti zača­la pro­je­vo­vat zájem. Pro jejich pře­vze­tí ale nemá pod­mín­ky. Pěs­touni by měli pod­po­ro­vat kon­takt s bio­lo­gic­kou rodi­nou a cit­li­vě rea­go­vat na potře­by dětí.

Ven­dul­ka, 4 r. Jonáš, 2 r

Hle­dá­me pěs­tou­ny pro sou­ro­zen­ce Ven­dul­ku, 4 r. Joná­še, 2 r. Sou­ro­zen­ci jsou od lis­to­pa­du loň­ské­ho roku umís­tě­ni do PPPD, a to kaž­dý k jiné pěs­toun­ce, pro­to­že v kra­ji neby­li vol­ní žád­ní pěs­touni pro dvě děti. Pěs­toun­ky ale byd­lí neda­le­ko od sebe, čas­to se i s dět­mi vída­jí. Vztah mezi dět­mi je vel­mi hez­ký, spon­tán­ně si pro­je­vu­jí náklon­nost. Ven­dul­ka bráš­ku pusin­ku­je, děti se objí­ma­jí, kdy­ko­li se potkají.

Joná­šek je zce­la zdráv, jí vše a rád. Jeho aktu­ál­ní vývoj je nerov­no­měr­ný, ale vývo­jo­vé opož­dě­ní dorov­ná­vá, v pod­nět­ném pro­stře­dí vel­mi dob­ře pro­spí­vá. V sou­čas­né době je jeho vývoj v nor­mě až na řeč, kte­rá je mír­ně opož­dě­ná. Joná­šek vše s nad­še­ním obje­vu­je, rád pomá­há v díl­ně, je klid­ný, vel­mi milý, dob­ře nala­dě­ný. Rád pomá­há tetě vařit, vyklí­zet prač­ku, napo­do­bu­je seká­ní dět­skou sekačkou.

Ven­dul­ka je pod­le psy­cho­lo­gic­ké­ho vyšet­ře­ní milá, klid­ná, učen­li­vá hol­čič­ka. Ráda se maz­lí, ráda si hra­je na říze­ní auta, spo­leč­ně s pěs­toun­kou se zapo­ju­je do všech čin­nos­tí v domě i na zahra­dě. Živě komu­ni­ku­je spí­še beze slov, ges­ty, ale poma­lu začí­ná mlu­vit, vše­mu rozu­mí, doká­že se bez pro­blé­mů sou­stře­dit na čin­nost. Vývoj je nerov­no­měr­ný s význam­ným opož­dě­ním v oblas­ti řeči, psy­cho­lož­ka nevy­lu­ču­je vývo­jo­vou dys­fá­zii, pro­gnó­za dal­ší vývo­je se však jeví jako pří­z­ni­vá. U Ven­dul­ky bylo v minu­los­ti pode­zře­ní na epi­lep­sii, pěs­toun­ka však u díven­ky žád­né pro­je­vy nemo­ci nepozorovala.

Děti jsou vel­mi pohled­né, rodi­če jsou majo­rit­ní­ho etni­ka. Ven­dul­ka a Jonáš se naro­di­ly z druž­ské­ho vzta­hu, v době naro­ze­ní Ven­dul­ky rodi­če spo­leč­ně pečo­va­li o star­ší­ho syna. Péče o děti byla hra­nič­ní, situ­a­ci v rodi­ně byla pro­to moni­to­ro­vá­na OSPOD. Rodi­če ani za pomo­ci nezisko­vé orga­ni­za­ce nedo­ká­za­li dětem zajis­tit potřeb­nou péči. Mat­ka je rozu­mo­vě opož­dě­ná, s poru­cha­mi cho­vá­ní, otec půso­bí rov­něž jako sim­plex­ní osobnost.

Návrat dětí do péče rodi­čů se nepřed­po­klá­dá, rodi­če mají nicmé­ně zájem o občas­ný kon­takt s dět­mi. Nikdo jiný z rodi­ny nemá pro pře­vze­tí dětí podmínky.

Stáhnout jako PDF

Aktuální přehled dětí můžete stáhnout jako PDF dokument.

Stáhnout PDF

Rubriku ve spolupráci spravuje Sdružení pěstounských rodin z.s.

  • Sdružení pěstounských rodin nerozhoduje o umístění dětí do rodin. Žadatelům na základě projeveného zájmu o konkrétní dítě v rubrice sdělíme potřebné informace a vysvětlíme další postup.
  • Poté, co se zájemce obrátí na Krajský úřad (KÚ) dítěte, se tento sám spojí s KÚ žadatelů a další jednání je zprostředkováváno na krajské úrovni.
  • Žadatelé se mohou hlásit z celé republiky, pokud u konkrétního medailónku není uvedeno jinak. Určitou výhodou bývá menší vzdálenost místa pobytu dítěte a bydliště pěstounů, zejména pro případné kontakty dítěte s biologickou rodinou.
  • Zprostředkovat náhradní rodinnou péčí (pěstounská péče, osvojení) lze osobám zařazeným do evidence žadatelů vhodných stát se osvojiteli či pěstouny.

Garant­ka rubriky
a kon­takt­ní osoba

PhDr. Alena Michalová
PhDr. Alena Michalová
klinická psycholožka, vedoucí pobočky SPR v Praze