Žárlivost mezi vlastními a přijatými dětmi stejně jako žárlivost mezi přijatými dětmi navzájem vzniká v podstatě z velmi podobné příčiny : pocitu větších výhod na straně konkurenta. Menší děti neovládají své emoce a často ani chování, ty větší možná už ano, ale stejně pro ně není lehké se takovým pocitům ubránit. V pěstounských rodinách mohou vztahy mezi dětmi zhoršovat krušné začátky jejich životů.
V posledních letech se zdůrazňuje a také zachovává, že děti by do rodiny měly přicházet ve věkové posloupnosti, jako by se v pěstounské rodině narodily. Tedy nově příchozí dítě by mělo být vždy nejmladší, aby si jednak užilo roli benjamínka a aby neohrozilo pozice starších dětí, zvláště pak toho nejstaršího. „Opravdu je důležité, aby nově přijaté dítě bylo nejmladší, a to starší bylo na jeho příchod pěstouny co nejlépe připravené,“ říká naše kolegyně doprovázející pracovnice SPR, sama několikanásobná pěstounka Míla Striová. „Mezi svými pěstounskými rodinami mám jednu, kam k šestiletému chlapci přišla dvouletá dvojčata. Pěstounka zavčas chlapečka naladila na to, že už je velký kluk, půjde do školky, protože rok před nástupem do školy se to musí, aby měl víc místa, dostane vlastní pokojíček atp. Po půl roce společného života jsou vztahy v pořádku, předškolák to zvládá dobře,“ dodává Míla a pokračuje : „Ale také mám pěstounku s dvouletým chlapečkem z přechodné PP, který žárlí i na psa, když ho pěstounka podrbe za ušima.“
Žárlivost může nabírat různé směry : dítě chce mít pěstounku – mámu samo pro sebe a žárlí i na tátu – pěstouna, žárlí se na nejmladšího (nic nemusí, všechno mu projde, spotřebuje nejvíce rodičovského času) nebo naopak – menší žárlí na starší, protože mohou dělat víc věcí než on (třeba chodí později spát, mají mobil…). Někdy vládne velká řevnivost mezi pokrevními, případně polorodými sourozenci, kteří přichází do pěstounské rodiny současně, ačkoliv by jim možná bylo lépe každému v jiné rodině. „Záleží na osobnosti dítěte,“ říká Míla Striová. „Jedny z nejhorších vztahů v rodinách, které doprovázím, měly tři sestry ve věku 16, 10 a 4 roky. Každá měla pochopitelně jiné potřeby a navzájem na sebe strašně nevražily. Nakonec nejstarší zůstala u přechodné pěstounky, pro nejmladší se bez problémů našli stálí pěstouni a desetiletá žije v další rodině. Všechny jsou spokojené.“ Jak je vidět, trvat na tom, že sourozenci musí žít v jedné pěstounské rodině, není vždy ku prospěchu.
Společná příprava na přijetí dalšího dítěte v pěstounské rodině
Pro rodiče a pěstouny je obvykle nejsložitější ta situace, kdy do rodiny přichází druhé dítě. Prvorozený nebo první přijatý má najednou konkurenta a na to je třeba ho připravit.
Co k tomu říká dětská psycholožka ? „Připojuji se k výše uváděnému názoru pěstounky, že podstatnou roli hraje osobnost dítěte ; dítě, ať biologické či přijaté, znají, nebo by měli znát, především jeho rodiče — pěstouni. Dále je třeba přihlédnout k věku nově přicházejícího dítěte (optimálně by mělo být mladší než to nebo ty, které již v rodině jsou), pohlaví, ale i etniku, zdravotnímu stavu… Co by rodiče — pěstouni rozhodně neměli dělat, je neumožnit dítěti žárlit, protože sourozenecká řevnivost je zcela přirozené, legitimní právo každého dítěte. Tedy nikoli MUSÍŠ ho (ji) mít rád(a), vyhovět, půjčit hračky atd., protože… Nic z toho dítě nemusí. Starost o blaho „nového“ dítěte je pouze na pěstounech, stejně jako starost o blaho toho stávajícího. Každému dítěti je zapotřebí dopřát prožít „normální“ obavu, zda dítě, které má přijít, neohrozí jeho pozici. Myslím, že hroty těchto obav se nejlépe obrousí, když o tom budeme mluvit, dáme najevo, že počítáme s obdobím „chránění“. A budeme chránit to „své“ i to „cizí“, dokud si „nesednou“ jak doufáme. I když víme, že se to někdy nemusí podařit.“ Tolik Alena Michalová, psycholožka SPR.
Užitečnou pomůckou je knížka Pája a bleší cirkus. Opička Pája má čtyři blešky znázorňující dětská trápení po příchodu mladšího sourozence. Je sice zamýšlená pro děti předškolního, případně mladšího školního věku a hlavně pro rodiny, kde je během těhotenství čas na přípravu. Nicméně i v pěstounských rodinách by mohla Pája a blešky pomoci s rozklíčováním emocí, orientací v nich a jejich vývojem správným směrem.
„Bude víc děcek, bude větší sranda.“ Tuto větu kdysi řekla dívka, dnes vdaná paní s dvouletým synem, která byla první adoptované dítě v rodině, do níž postupně přišli ještě tři děvčata a dva kluci. „My jsme se snažili posílit sourozenecké vztahy mezi všemi našimi dětmi. Nechtěli jsme, aby tvořily výlučné skupiny, což se mohlo stát, protože k nám naráz přišli tři biologičtí sourozenci,“ říká Hana Opatřilová, spoluzakladatelka SPR. „Vždycky jsem jim říkala : Buďte rádi, že se máte, že si můžete pomoci a jeden druhému postěžovat. Byli terapeutem jeden druhému. I dnes mají naše dospělé děti mezi sebou dobré vztahy.“
Početnější pěstounská rodina má někdy situaci poněkud ulehčenou. Každé z dětí si užilo svou pozici nejmladšího, statut nejstaršího je nezpochybnitelný. Přichází-li nově přijímané dítě z ústavního zařízení, dynamika dětského kolektivu pro něj není neznámá. Při aklimatizaci v rodině by si mohlo pozici benjamínka, na kterou asi v jeho dosavadním životě nebyl čas, rádo zvyknout. Větší děti zase často s potěšením přijmou roli těch starších, moudřejších, světa znalejších.
Biologické děti a přijetí dítěte do PP
I když vaše vlastní dítě před úředníky a psychology tvrdí, že se na nového sourozence těší a nemá s tím problém, buďte si jisti, že neví, o čem mluví. A to platí zvláště, když se připravujete na přijetí prvního dítě. Možná se vaše biologické dítě opravdu těší, ale nemá žádnou zkušenost s tím, co všechno se pro něj změní a jak to bude v nové rodinné sestavě fungovat. Ostatně ani vy ne, tak jak to můžeme chtít po dítěti. Třináctiletá slečna, do té doby jedináček v biologické rodině, komentovala soužití s přijatým čtyřletým ´bratrem´ slovy : „Celá léta tady byl klid a teď tohle.“ A to se rodiče velmi snažili, navíc její postavení prvorozené malý kluk opravdu nemohl ohrozit.
Samozřejmě záleží na tom, jestli nově příchozí dítě bude miminko, batole nebo větší dítě, tiché, ve stresu zamrzající nebo naopak malý drak, který bojuje ze všech sil. Mnohé děti se dají naladit na „hurá, budeme se o něj starat společně“, ale velkorysost často končí s druhou, třetí zničenou věcí ´soukromého majetku´ nebo nutností podřídit program rodiny menšímu dítěti. Zcela samostatnou kapitolou je ´nové dítě v mém pokoji´.
Máma a táta jen pro mě
Zvlášť pro menší děti je pozornosti rodičů – pěstounů zásadní. Je pochopitelné, že nově přijatému dítěti v rodině se věnuje více času, protože je přece nejmenší (nebo by alespoň mělo být), nezná to tu, je třeba, aby se adaptovalo, aby se u nás cítilo dobře… Ovšem dítě, které bylo dosud benjamínek, může novou situaci nést velmi úkorně. Ztratilo přece část pozornosti rodičů – pěstounů. Možná si ji začne vynucovat ještě většími vylomeninami než dosud nebo navenek vypadá, že se urazilo, uzavře se do sebe, jakoby ho přestanou bavit věci, které mělo dosud rádo, dělá naschvály… „Když jste si pořídili toho mrňouse, tak si ho teda mějte, ale já už vás nemám ráda/a a uvidíte, jak vám to dám pocítit.“ Čtyřletá holčička si vzala suchý chleba, panenku, komiks a nastěhovala se do kouta za koupelnové dveře. Vydržela tam skoro týden a odmítala se s kýmkoli bavit.
Pokud je to možné, je dobré vyčlenit si čas jen pro žárlící dítě. Věnovat se společným aktivitám, na které ten mrňousek ještě nestačí a dát ´velčákovi´ najevo, že se sice jeho pozice v rodině změnila, ale má to své výhody : teď může věci, které dřív nemohl, protože byl malý. Najednou je v roli velkého bráchy/ségry, a to má své klady. Většina dětí velmi touží být větší, starší, a tak tato diplomacie obvykle funguje. Někdy to lze vyřešit tak, že se více zapojí tatínek a vnese do života staršího dítěte nová dobrodružství.
Klasikou je regres ve vývoji dětského žárlivky – když on, tak já taky. „Když se začnu zase počurávat, máma mě bude přebalovat jako mrňouse a bude jen se mnou.“ Léčbou na takovou situaci může být třeba společná „práce“ s tátou nebo hra či výlet jen pro velké. Holčičky se často dají nadchnout heslem „budeme se o miminko (batole) starat společně“. Někdy je řešením pořídit panenku – miminko. Maminka – pěstounka se pak stará o nové dítě a starší holčička o svoji panenku.
Když žárlí mladší na starší
Ale ono to může být také naopak : přijmeme do rodiny dítě školkového věku a ono žárlí na ty starší. I s takovou situací se dá leccos dělat. Pokud je nové dítě alespoň trochu komunikativní, může být touha vyrovnat se těm starším velkou motivací pro jeho adaptaci v rodině a další vývoj. „Tak tomu bývá a je to optimální situace,“ říká psycholožka Alena Michalová a pokračuje : „Proč nedopřát staršímu, aby se trochu ´nevytahovalo´ na mladší, a mladšímu, aby bylo hrdé, že to nebo ono zvládá skoro už jako velký brácha, velká ségra?! Oba zasluhují uznání!“
Dítě s hendikepem aneb vnímání jinakosti
Zvlášť pro menší děti může být problém přijmout fakt, že sourozenec s psychickým postižením potřebuje jinou, obvykle větší péči a pozornost. „V takové situaci se mi osvědčilo nastolit pro ono postižené dítě jiné výsady, aby se necítilo ve srovnání s ostatními méněcenné a nezačalo žárlit ve smyslu : proč oni mohou a já ne, když jsem starší,“ vysvětluje Míla Striová zkušenost z vlastní rodiny. „Ze začátku jsem Dušanovi dávala důvěru : jsi starší brácha, umíš plno věcí lépe… Pak ho začali mladší děti mentálně přerůstat a musela jsem pro něj vymýšlet speciální úkoly, aby jeho statut velkého bratra moc neutrpěl. Menším dětem jsme postupně vysvětlovali, že Dušan je prostě nemocný a podle toho se s ním musí jednat. Naštěstí se to povedlo a vztahy mezi našimi dětmi jsou pořád dobré.“
Moje opravdická máma si mě vezme zpátky, ale ta tvoje na tebe kašle
Mezi pěstounskými dětmi může být důvodem žárlení také míra zájmu biologické rodiny. Někteří bio rodiče se důrazně hlásí o svá „práva“ stýkat se s dítětem v PP, dožadují se u pěstounů možnosti ovlivňovat jeho výchovu, vyvolávají nová soudní řízení o svěření do péče, upravení styku apod. Dítěti slibují hory doly, jak si ho vezmou k sobě, všechno mu koupí, do ničeho ho nebudou nutit, všechno bude smět. Hezky se to poslouchá, rádo se tomu věří, a hlavně se to pak s náležitou pýchou vypráví ostatním dětem v pěstounské rodině. Kdo by nezáviděl a nežárlil?! Obvykle se časem ukáže, jaká je skutečnost, ale v daný okamžik je téměř nemožné dětem vysvětlit pravý stav a reálné možnosti vývoje. „Pro náhradní rodiče je to opravdu těžký úkol a univerzální rada asi neexistuje. Tady je asi na místě podobné situace příliš nekomentovat a dát najevo, že fajn, ale v naší rodině, s naší maminkou, tatínkem a všemi našimi dětmi, to máme takto, a to pořád platí,“ říká k této zapeklité situaci psycholožka Michalová.
Udržet se a mluvit o problematických biologických rodičích jen v dobrém, v nejhorším neutrálně, vyžaduje velké sebezapření, zvláště, když se situace opakuje už po několikáté. Některým dětem je spíše líto, že se o ně bio rodiče tolik nezajímají, jiné na ně mají vztek, případně mají vztek na celý svět a často se dostanou do rozpoložení : „Za nic nestojím, když mě nechtějí.“ Budování sebevědomí je ale jiná záležitost, na kterou se zaměříme někdy příště.
Když žárlení přejde v závist
Že se děti mezi sebou zvláště v mladším věku hodnotí podle toho, kdo co má, není žádná novinka. To platilo za našich dětských let také. Ostatně u mnohých dospělých je to podobné : Jsem tak skvělý/á, jak drahé mám auto, značkové oblečení, kde jsem byl/a na dovolené… Pro děti jsou obvyklým měřítkem hračky, sportovní vybavení, oblečení, mobilní telefony, tablety… Všechno, po čem dítě touží, co přispívá k jeho sociálnímu statusu v referenční skupině, tedy mezi ostatními dětmi doma, spolužáky ve škole, vrstevníky v kroužcích. No a když po něčem touží a rodiče — pěstouni to z různých důvodů odmítají pořídit, může se žárlení a závist lehce spojit. Rodičovské vysvětlování, proč to tak je a zřejmě po určitou dobu zůstane, vyžaduje nejen argumentační zdatnost, ale mnohdy i nebeskou trpělivost.
Pár ověřených doporučení na závěr
Pokud to jde načasovat, snižme v období příchodu nového dítěte do rodiny jinou zátěž, jako třeba stěhování dětí z jednoho pokoje do druhého, změna školky nebo školy apod.
Dítě obvykle neumí ovládat pocity, ostatně ani my dospělí nejsme vždycky mistři zenového klidu. Buďme tedy shovívaví a spíše nabízejme lepší varianty chování než pokárání.
Zapomeňte na srovnávací věty : To ty v jeho věku … Je mladší než ty a už umí… Vezmi si z ní/ho příklad… Jen přilijí oleje do ohně.
Udělejte všechno pro to, abyste žárlícímu dítěti mohli věnovat výhradní čas. Opravdu ho potřebuje.
Ještě nějaká instantní rada od psycholožky ? „Instantní rada ? Přesně, jak je uvedeno výše. Čas, v němž dospělý vytrvale projevuje bezpodmínečnou lásku, a příklad, který nabádá k následování,“ dodává Alena Michalová.
A nakonec nepřekročitelné : Nemusíš ho/ji mít rád/a, ale nesmíš mu/jí ubližovat.
Přeji vám hodně trpělivosti