Slovo CTNOST nám může znít poněkud archaicky. Ono tedy archaické je, v běžné češtině ho nepotkáme, ale vlastnosti, které zahrnuje, činí každého člověka a každou společnost lepší. Výchova ke ctnostem, jak je pojmenována sada obrázkových a textových karet, je pro rodiče, a zvláště pěstouny, často oříšek. Třeba vám tento karetní balíček pomůže.
Jistě se všichni snažíme, aby naše děti, ať už ty biologické nebo přijaté, vykročily do života jako dobří a slušní lidé. Jak s nimi hovořit o vlastnostech a jejich vnějších projevech, které patří do repertoáru smýšlení a jednání lidí, se kterými je radost mít něco společného, se snaží pomoci třicet čtyři karet, které vydala Nadace Pangea. Tuto metodickou pomůcku, určenou pro děti od čtyř do deseti let, vypracovali tři zkušení pedagogové : Jana Haková, Martina Štolbová, Jakub Šneidr a jedna ilustrátorka Zdeňka Řezbová — Morávková. Cena na webových stránkách vydavatele činí 680 kč.
Každá z karet nese na přední straně název ctnosti s krátkým výkladem, co tato vlastnost znamená a obrázek. Na druhé straně jsou pak otázky, které pomohou rodiči rozvinout s dítětem diskusi. První jsou otázky obecné, pak sebereflektivní a nakonec ty směřující ke zlepšení, posílení dané vnitřní kvality u dítěte. V dolní polovině jsou pak témata pro pokračování rozhovoru a další výchovné působení.
Karty lze využít při intimním povídání s dítětem, které potřebuje citlivější přístup, stejně jako se skupinou dětí, třeba když se nad nimi sejde celá rodina s potomky různého věku a zkušeností. Děti si mohou ze sady vybrat kartu pro sebe, některou dát sourozenci, o kterém si myslí, že by konkrétní vlastnost nejvíce potřeboval nebo naopak je u něj velmi výrazná, vybírat třeba takovou, která mu připadá nejdůležitější pro život, kterou by ocenila maminka apod. Může také v rozhovoru asociovat, co mu slovo označující ctnost připomíná, jak ono ji chápe, jaký je pravý opak nebo které další vlastnosti s ní souvisejí. Další možností je namalovat vlastní obrázek, popsat, kde by na obrázku chtělo být a proč, vymýšlet název obrázku, který je na přední straně karty apod.
Pro co nejlepší využití karet je i pro zkušenější pěstouny užitečné, nahlížet do přiloženého návodu. Při rodinné práci pak třeba může mít každé dítě třeba týden svoji konkrétní kartu a zaměřovat se na danou vlastnost. Příští společná debata se potom může zabývat také změnami, které dítě samo cítí, které na něm pozorují ostatní. Možností, jak tuto pomůcku využívat, je spousta, a Pangea k práci s kartami pořádá čas od času semináře nebo webináře.
Pro srovnání je dobré uvést, že podobných pomůcek pro osobnostní rozvoj dětí je na trhu více, například : KRoK – Karty pro rozvoj klíčových kompetencí, které jsou více herní, ale jejich základním smyslem také je prohloubit povědomí o světě a zamyslet se nad svými vlastnostmi. Jsou ale spíše pro straší děti, tedy druhý stupeň ZŠ, a stojí 390 Kč. Další jsou třeba Obrázkové karty pro porozumění emocím a rozvoj sociálních dovedností pro děti už od tří let, (290 Kč). Trošku jiné zaměření mají karty Kouzelná cesta, jejichž úkolem je rozvoj fantazie, tvořivosti a čtenářské gramotnosti a jsou vhodné pro děti na prvním stupni ZŠ, (357 Kč).
Ne každé dítě je ochotno se do takovýchto rozhovorů doma pouštět, u větších přijatých dětí je nechuť mluvit o svém smýšlení ještě častější. Na hradě v Lipnici nad Sázavou je možno třeba při rodinném výletu navštívit stálou výstavu nazvanou Cestou rytířských ctností, která se může stát impulsem pro domácí diskuse nad kartami a rozvoji osobnosti dobrým směrem.
Praktický je látkový obal se dvěma kapsami, takže je možné karty rozdělit třeba na ty, o kterých jsme už mluvili a ty, které nás ještě čekají. Ilustrace byly jistě zamýšleny jako sympatické a inspirativní pro děti, nicméně obrázky se nemusí každému líbit, stejně jako celkové grafické zpracování. Základní myšlenka je ale skvělá a pokud se rodičům, pěstounům, vychovatelům… podaří na základě sady karet Výchova ke ctnostem přimět svěřené děti k rozhovorům, jejich osobnostnímu vývoji to jistě prospěje.