Blog

Dětská klinická psycholožka pro malé broučky

24. června 2024 Lenka Pospíšilová 10 minut čtení
Dětská klinická psycholožka pro malé broučky

V porod­ni­ci FN Brno na Obil­ním trhu je jed­no z dva­nác­ti peri­na­to­lo­gic­kých cen­ter v repub­li­ce. Roč­ně zde při­jde na svět sto až sto pade­sát těž­ce nezra­lých dětí s porod­ní hmot­nos­tí pod 1500 gra­mů. Mgr. Hana Jahno­vá sle­du­je a hod­no­tí jejich psy­cho­mo­to­ric­ký vývoj, posky­tu­je rodi­čům dopo­ru­če­ní a dopro­vá­zí rodi­nu až do polo­vi­ny čtvr­té­ho roku živo­ta dítě­te. Svo­ji péči věnu­je také dětem, kte­ré mat­ky z růz­ných důvo­dů opus­ti­ly ješ­tě v porod­ni­ci a jsou obvykle v pře­chod­né pěs­toun­ské péči. Pra­co­vat s mimin­ky byl její život­ní sen. 

Kudy ved­ly vaše pro­fes­ní ces­ty, než jste zakot­vi­la v Porod­ni­ci FN Brno na Obil­ním trhu jako dět­ská kli­nic­ká psycholožka ?

Při­ve­dl mě sem sen pra­co­vat s dět­mi rané­ho věku. To jsem chtě­la od malič­ka. Mým vel­kým přá­ním bylo být dět­skou sestrou v koje­nec­kém ústa­vu. Vystu­do­va­la jsem střed­ní zdra­vot­nic­kou ško­lu, nedo­sta­la jsem se na obor dět­ská sest­ra, tak jsem absol­vo­va­la obor vše­o­bec­ná sest­ra, ale v rám­ci stu­dia jsem měla mož­nost cho­dit na pra­xi k dětem. Rok jsem pra­co­va­la teh­dy ve Fakult­ní dět­ské nemoc­ni­ci v Brně, od roku 2000 je to pra­co­viš­tě FN Brno, Dět­ská nemoc­ni­ce, na Kli­ni­ce dět­ské chi­rur­gie. Pak jsem vystu­do­va­la jed­no­o­bo­ro­vou psy­cho­lo­gii na Psy­cho­lo­gic­kém ústa­vu Masa­ry­ko­vy uni­ver­zi­ty v Brně. V prů­bě­hu stu­dia jsem ale stá­le pra­co­va­la na dět­ské chi­rur­gii. Po ukon­če­ní ško­ly jsem odje­la do Ang­lie. Když jsem se vrá­ti­la, pra­co­va­la jako sest­ra v Porod­ni­ci na Obil­ním trhu na oddě­le­ní fyzi­o­lo­gie, což je oddě­le­ní, kde jsou děti, kte­ré se naro­dí v ter­mí­nu a mamin­ky s nimi tře­tí až pátý den odchá­zí domů. Ale pořád mě to táh­lo k péči o děti rané­ho věku. Uká­za­lo se, že v neo­na­to­lo­gic­ké ambu­lan­ci je potře­ba kli­nic­ké­ho psy­cho­lo­ga. Paní dok­tor­ka, kte­rá to oddě­le­ní ved­la, vědě­la, že mám vystu­do­va­nou psy­cho­lo­gii, tak mi to mís­to nabíd­la a už jsem tady víc jak dva­cet let.

Mě děti oprav­du vždyc­ky moc láka­ly, prá­ce s nimi mi při­jde krás­ná, vím, co od nich mohu oče­ká­vat, vím, na co se mám zamě­řit. Není pro mě těž­ké s nimi navá­zat kon­takt a zjis­tit, co je potře­ba, co by v daném věku měly zvlád­nout. Pro­to jsem tady tak dlou­ho, a pro­to je také moje pro­fes­ní zku­še­nost spo­je­na s tím­to jedi­ným pracovištěm.

U kte­rých dětí se auto­ma­tic­ky při­stu­pu­je ke kli­nic­ko-psy­cho­lo­gic­kým vyšetřením ? 

Když jsem nastu­po­va­la, tak jsme pře­mýš­le­li, komu bychom vlast­ně měli tuto péči nabí­zet. Dnes už máme jas­ně dané, že svo­ji péči posky­tu­ji dětem, kte­ré se naro­di­ly s porod­ní hmot­nos­tí niž­ší než 1500 g a před 32. týd­nem těho­ten­ství. Někte­ré děti spl­ní obě tyto pod­mín­ky. Sle­du­ji je opa­ko­va­ně, obvykle čty­ři­krát v prv­ním roce živo­ta, dva­krát v dal­ším roce a vyřa­zu­ji je z péče kolem tře­tí­ho roku. Vět­ši­nou jsou moc šikov­né a ten hen­di­kep z před­čas­né­ho naro­ze­ní doženou.

Samo­zřej­mě jsou tady i děti s vel­mi těž­kým posti­že­ním, u kte­rých váz­ne psy­cho­mo­to­ric­ký vývoj, ale je jich roz­hod­ně pro­cen­tu­ál­ně méně, než jich býva­lo v době, kdy jsem začí­na­la. Míva­la jsem teh­dy také v péči děti se zra­ko­vým posti­že­ním, což už dnes není tak časté.

Děti, kte­ré se naro­dí v ter­mí­nu, pří­pad­ně i před­čas­ně, a z něja­ké­ho důvo­du jsou bio­lo­gic­ký­mi mat­ka­mi už v porod­ni­ci opuš­tě­ny, se dostá­va­jí do mojí péče záslu­hou prá­vě žen – pěs­tou­nek na pře­chod­nou dobu, kte­ré se mnou mají pro­fes­ní zku­še­nost a moji péči pro své děti využívají.

Jaký­mi meto­da­mi se zkou­má a vyhod­no­cu­je psy­cho­mo­to­ric­ký vývoj u mimi­nek a batolat ?

V sou­čas­nos­ti Čes­ká neo­na­to­lo­gic­ká spo­leč­nost v rám­ci follow up (dispen­za­ri­za­ce) před­čas­ně naro­ze­ných dětí žádá kli­nic­ko – psy­cho­lo­gic­ké vyšet­ře­ní, tedy zjiš­ťo­vá­ní úrov­ně psy­cho­mo­to­ric­ké­ho vývo­je, ve dvou letech věku dětí. Pou­ží­vá­me k tomu tzv. Vývo­jo­vou šká­lu Bay­leyo­vé, ve 2. revi­zi (dále jako : BSID-II). Neo­na­to­lo­gic­ká spo­leč­nost tato vyšet­ře­ní žádá při­bliž­ně posled­ní dva roky, ale my v naší neo­na­to­lo­gic­ké ambu­lan­ci se dětem tak­to věnu­je­me už více jak dva­cet let. Důle­ži­té je nejen to vyšet­ře­ní, ale také pora­den­ství pro rodi­če a dopro­vá­ze­ní celé rodi­ny v prv­ních letech živo­ta jejich dítě­te. Tím, že se vídá­me opa­ko­va­ně, vytvá­ří se pro ně pocit bez­pe­čí, že se mají kam obrá­tit, když potřebují.

Jak tako­vé vyšet­ře­ní vypadá ?

Vyšet­ře­ní se ode­hrá­vá ve vol­ném pro­sto­ru na kober­ci, je to tro­chu netra­dič­ní, ale je to pří­vě­ti­vé pro děti. Mimin­ko leží na kober­ci, rodi­če a já, pří­pad­ně stá­žis­ti, sedí­me kolem něj, ptám se rodi­čů, co se u nich ode­hrá­vá, co mají na srd­ci a pak for­mou hry dítě vyšet­řu­ji. Je to dost spon­tán­ní zále­ži­tost, pro­to­že je tře­ba se na mimin­ko nala­dit, vní­mat jeho momen­tál­ní roz­po­lo­že­ní. Před­klá­dám mu pod­le přes­ně daných pra­vi­del růz­né pod­ně­ty a na zákla­dě jeho reak­cí hod­no­tím jeho úro­veň pod­le BSID-II. Vychá­zí­me z dru­hé revi­ze, a teď už krát­ce exis­tu­je čtvr­tá revi­ze, kte­rou bychom rádi se svo­le­ním ame­ric­kých auto­rů stan­dar­di­zo­va­li na popu­la­ci našich čes­kých dětí, ale je to dlou­hý pro­ces. Tato meto­da má tři šká­ly hod­no­ce­ní : men­tál­ní, moto­ric­kou a cho­vá­ní. Hrubé skó­ry, kte­ré dostá­vá­me, pře­vá­dí­me buď na men­tál­ní vývo­jo­vý index nebo na psy­cho­mo­to­ric­ký vývo­jo­vý index, a to nám pak určí vývo­jo­vou úro­veň dítěte.

Hod­no­ce­ní psy­cho­mo­to­ric­ké­ho vývo­je pomo­cí šká­ly pod­le Bay­leyo­vé, 2. revize :

Men­tál­ní škála :

  • kogni­tiv­ní funk­ce – paměť, habi­tu­a­ce na zra­ko­vé a zvu­ko­vé pod­ně­ty, zra­ko­vá ost­rost, pre­fe­ren­ce, řeše­ní pro­blé­mů a kon­cept počtu,
  • řeč – expre­siv­ní i recep­tiv­ní (voka­li­za­ce, poro­zu­mě­ní, slov­ník, tvo­ře­ní vět, základ­ní gra­ma­tic­ká pravidla),
  • soci­ál­ní cho­vá­ní – úro­veň soci­ál­ní komu­ni­ka­ce, uvě­do­mo­vá­ní si své­ho já a schop­nost soci­ál­ních her.

Moto­ric­ká škála :

  • stu­peň per­cepč­ně-moto­ric­ké inte­gra­ce – úro­veň schop­nos­ti dítě­te pro­vá­dět růz­ně slo­ži­té pohy­by pod kon­t­ro­lou zraku
  • vývoj hrubé moto­ri­ky – pohy­by dítě­te v polo­ze na zádech, v polo­ze na bři­še, vývoj seze­ní, stá­ní, vývoj chůze a moto­ric­kých doved­nos­tí (např. chůze po scho­dech a skákání),
  • vývoj jem­né moto­ri­ky – způ­sob úcho­pu růz­ných před­mě­tů a způ­sob kreslení.

Beha­vi­o­rál­ní šká­la hod­no­tí cho­vá­ní jako celek a dále v rám­ci jed­not­li­vých fak­to­rů cho­vá­ní (fak­tor pozor­nos­ti a bdě­los­ti, fak­tor kva­li­ty moto­ri­ky, fak­tor ori­en­ta­ce a zájmu, fak­tor emoč­ní regu­la­ce). Beha­vi­o­rál­ní šká­la dále hod­no­tí akti­vi­tu dítě­te, adap­ti­bi­li­tu, sta­bi­li­tu, tole­ran­ci k frustra­ci, tem­pe­ra­ment dítě­te, práh respon­zi­vi­ty a kva­li­tu nálady.

Zdroj : Hod­no­ce­ní psy­cho­mo­to­ric­ké­ho vývo­je pomo­cí šká­ly pod­le Bay­leyo­vé | MT (tribune.cz)

brichacek.pdf (cmpsy.cz)

Dala by se vaše péče ozna­čit za léčbu nebo spí­še za pod­po­ru při­ro­ze­né­ho vývoje ?

Všem peču­jí­cím oso­bám od začát­ku říkám, že moje péče je pre­ven­tiv­ní. I to, že se dítě naro­dí tře­ba jako osmé v pořa­dí a mamin­ka se z něja­ké­ho důvo­du nesta­rá, ješ­tě nezna­me­ná, že bude mít něja­ké potí­že. To pros­tě nejde tak­to pre­di­ko­vat. Vychá­zím z toho, jak se dítě cho­vá a dávám dopo­ru­če­ní, na co se zamě­řit, co sle­do­vat. Sna­žím se pod­po­řit spon­tán­ní cho­vá­ní rodi­čů nebo pěs­tou­nů k dítě­ti, při­po­mí­nám, že je tře­ba na dítě mlu­vit, cho­vat ho, ke vše­mu ho brát.

Záro­veň je tře­ba respek­to­vat veš­ke­ré vývo­jo­vé záko­ni­tos­ti : tře­ba nebu­du půlroč­ní dítě posa­zo­vat, pro­to­že v tom­to věku samo­stat­ně sedět nemá. Nao­pak je tře­ba mu umož­nit, aby bylo ve vol­ném pro­sto­ru a moh­lo si tam hrát, jak samo potře­bu­je. Když dítě­ti nabíd­nu něco, co samo neu­mí, tak se zdá, že urych­lu­ji vývoj, ale ve sku­teč­nos­ti ho může­me nega­tiv­ně ovliv­nit, pro­to­že na to není při­pra­ve­né ani psy­chic­ky, ani moto­ric­ky a dítě tak může být pře­tě­žo­vá­no ve svém vývoji.

Vel­mi čas­to před­čas­ně naro­ze­né děti vývoj dože­nou. Já je vídám tak do tří, tří a půl let, a když je vyřa­zu­ji z péče, jsou ve vět­ši­ně pří­pa­dů na úrov­ni při­mě­ře­né věku. Pou­ží­vá se ter­mín gestač­ní věk a kalen­dář­ní věk. Do dvou let se děti posu­zu­jí pod­le gestač­ní­ho věku, je to věk pod­le ter­mí­nu poro­du, abychom jim dali šan­ci doběh­nout ty měsí­ce, o kte­ré se naro­di­ly dříve.

Jaké dia­gnó­zy jsou u dětí ve vaší péči nejobvyklejší ?

Nejde o to, aby děti měly sta­no­ve­nou dia­gnó­zu. Pro děti rané­ho věku v Mezi­ná­rod­ní kla­si­fi­ka­ci nemo­cí (MKN-10) spe­ci­ál­ní psy­cho­lo­gic­ké dia­gnó­zy nejsou, tak­že péči dětí vyka­zu­ji neo­na­to­lo­gic­kou nebo pedi­at­ric­kou dia­gnó­zou. Pokud bych měla mlu­vit v dia­gnózách, tak se ke mně dostá­va­jí děti s neu­ro­vý­vo­jo­vý­mi poru­cha­mi (pode­zře­ním na dět­ský autis­mus), děti s poru­cha­mi řeči, dále děti s mozko­vou obr­nou, kom­bi­no­va­ným posti­že­ním — slu­cho­vým nebo zra­ko­vým, ale těch­to dětí naštěs­tí ubý­vá. Asi nej­čas­těj­ší pro­blém, kte­rý se v mé ordi­na­ci obje­vu­je, je váz­nou­cí vývoj řeči. Buď se může jed­nat o pros­té opož­dě­ní řeči nebo to může krys­ta­li­zo­vat do poru­chy řeči — vývo­jo­vé dys­fá­zie, ale ta se nemů­že dob­ře dia­gnos­ti­ko­vat dří­ve než v roz­me­zí tře­tí­ho až čtvr­té­ho roku věku.

Je tře­ba kaž­dé dítě sle­do­vat v čase, vší­mat si soci­ál­ní­ho cho­vá­ní, adap­tiv­ní­ho cho­vá­ní, řeči, jak slož­ky recep­tiv­ní (jak dítě rozu­mí), tak expre­siv­ní (jak samo mlu­ví) a také jem­né a hrubé moto­ri­ky. Pod­le toho, co vypo­zo­ru­ji, mohu rodi­če nebo pěs­tou­ny moti­vo­vat, jak roz­ví­jet tře­ba prá­vě tu řeč. Když je patr­né moto­ric­ké opož­dě­ní, odka­zu­ji dítě k dět­ské­mu neu­ro­lo­go­vi, pokud tuto péči již nemá zajiš­tě­nou, kte­rý, je-li to potře­ba, dopo­ru­čí vývo­jo­vou reha­bi­li­ta­ci, napří­klad Voj­to­vu meto­du nebo Bobath koncept.

Bobath kon­cept

Tera­pe­u­tic­ká meto­da pou­ží­va­ná pro paci­en­ty s poško­ze­ním nebo poru­chou cen­t­rál­ní ner­vo­vé sou­sta­vy, napří­klad s dět­skou mozko­vou obr­nou či neu­ro­lo­gic­ký­mi pro­blémy, a také pro dospě­lé po cév­ní mozko­vé pří­ho­dě. Tera­peut vyu­ží­vá růz­ných metod, kte­ré vedou k opti­ma­li­za­ci sva­lo­vé­ho tonu paci­en­ta, a tedy k pro­ve­de­ní pohy­bů co nej­snad­ně­ji a nej­správ­ně­ji. Důle­ži­tým prv­kem je sen­zo­mo­to­ric­ká sti­mu­la­ce, kte­rá usi­lu­je o správ­ný vývoj dítěte.

Fyzi­o­te­ra­pie (cvut.cz)

Kolik tako­vých cen­ter pro před­čas­ně naro­ze­né děti u nás v repub­li­ce je ?

V Čes­ké repub­li­ce máme dva­náct neo­na­to­lo­gic­kých cen­ter, což jsou cen­t­ra nej­vyš­ší lékař­ské i nelé­kař­ské péče pro ženy v prů­bě­hu těho­ten­ství a všech­ny děti, kte­ré spl­ní ta dvě uve­de­ná kri­té­ria (před­čas­ný porod pod 32. týden gra­vi­di­ty a porod­ní hmot­nost pod 1500 g), by měly mít kli­nic­ko-psy­cho­lo­gic­ké sle­do­vá­ní v neo­na­to­lo­gic­ké ambu­lan­ci. Neo­na­to­lo­gic­ká spo­leč­nost hod­ně dbá, aby všech­ny tyto děti ve dvou letech tako­vé vyšet­ře­ní absol­vo­va­ly. U kaž­dé­ho peri­na­to­lo­gic­ké­ho cen­t­ra půso­bí ambu­lan­ce násled­né péče, může se jme­no­vat neo­na­to­lo­gic­ká, novo­ro­ze­nec­ká nebo tře­ba rizi­ko­vá, a tam je o tyto děti týmo­vě pečo­vá­no. U nás v naší neo­na­to­lo­gic­ké ambu­lan­ci je to dět­ský neu­ro­log, neo­na­to­log, fyzi­o­te­ra­pe­u­t­ky, dět­ské logo­ped­ky a moje pro­fe­se — dět­ská kli­nic­ká psy­cho­lo­gie. Je nás tady pět odbor­nos­tí, kte­ré dítě s rodi­či pro­chá­zí. Vel­ká výho­da je v tom, že mlu­ví­me pro peču­jí­cí oso­by stej­nou řečí, kaž­dý za svůj obor, ale při vzá­jem­né spo­lu­prá­ci dopo­ru­ču­je­me stej­né meto­dy a postu­py, nejde­me těmi dopo­ru­če­ní­mi pro­ti sobě. V tom vidím nej­vět­ší sílu naší týmo­vé spolupráce.

Mys­lím, že by tako­vá pre­ven­tiv­ní péče byla pro­spěš­ná pro všech­ny mamin­ky, kte­ré potře­bu­jí nějak pora­dit, povzbu­dit, pro­to­že kaž­dá si z poro­du odná­ší men­ší či vět­ší trau­ma. Pro celou rodi­nu je to vel­ký život­ní mil­ník a pro­spě­lo by, kdy­by o tom moh­li s někým pro­mlu­vit. Zvlášť, když se dítě naro­dí před­čas­ně, je jeho při­je­tí ješ­tě nároč­něj­ší. Ale nás, dět­ských kli­nic­kých psy­cho­lo­gů, kte­ří se věnu­jí této věko­vé kate­go­rii, je vel­mi málo.

Už dlou­ho je zná­mo, jak zásad­ní je pro dítě oka­mži­tě po poro­du kon­takt s mat­kou. Jak se ten­to pozna­tek uplat­ňu­je u před­čas­ně naro­ze­ných dětí a také u dětí, kte­rých se mat­ka vzdá ješ­tě v porodnici ?

Na našem pra­co­viš­ti to fun­gu­je tak, že i když se děťát­ko naro­dí před­čas­ně a v dané chví­li je vitál­ní, tak ale­spoň na malou chví­li je hned po poro­du polo­že­no mamin­ce na hruď. Mamin­ka ho vidí, může se ho dotknout. Potom je o něj posta­rá­no ze stra­ny medi­cín­ské­ho týmu. Pokud je u poro­du tatí­nek, může ho dopro­vá­zet na jed­not­ku inten­ziv­ní péče a tam zase pod­le zdra­vot­ní­ho sta­vu mimin­ka je mož­né, aby si ho pocho­val, pohla­dil ho. Moc se tady o to sna­ží­me a tím se také drží­me prin­ci­pů vývo­jo­vé péče, kte­rá se sna­ží pří­vě­ti­vou for­mou napl­ňo­vat všech­ny potře­by dítě­te. Rodi­če sta­ví do part­ner­ské úrov­ně, aby spo­leč­ně s odbor­ní­ky pečo­va­li o svo­je dítě. U dětí naro­ze­ných v ter­mí­nu to samo­zřej­mě také fun­gu­je, nicmé­ně všech­no se odví­jí od zdra­vot­ní­ho sta­vu mamin­ky a dítěte.

Když je dítě opuš­tě­no ješ­tě v porod­ni­ci, ať naro­ze­né před­čas­ně nebo v ter­mí­nu, a už se ví, kte­rá pře­chod­ná pěs­toun­ka ho dosta­ne do péče, je mož­né, aby k nám do porod­ni­ce nastou­pi­la, a tu dobu, kte­rou dítě potře­bu­je být v péči léka­řů, tady s ním byla. Aby za ním cho­di­la na jed­not­ku inten­ziv­ní péče, aby s ním klo­kán­ko­va­la, aby se pros­tě cho­va­la jako mamin­ka. A toto se děje. Znám spous­tu pře­chod­ných pěs­tou­nek, kte­ré tady potřeb­ný čas s dítě­tem strá­vi­ly, a děťát­ko pře­sta­lo být opuš­tě­né, pro­to­že mělo tu svo­jí peču­jí­cí oso­bu. Nesmír­ně to pomá­há opti­mál­ní­mu psy­chic­ké­mu vývo­ji, tedy schop­nos­ti navá­zat se na jed­no­ho člo­vě­ka, pro­to­že to je v prv­ním roce živo­ta základ­ní vývo­jo­vý úkol – zjis­tit, že svět je bez­peč­ný, že mám tu jed­nu peču­jí­cí oso­bu, kte­rá tady vždyc­ky pro mě bude. Nechce­me, aby dítě pro­chá­ze­lo nuce­nou sepa­ra­cí, aby zaži­lo pocit, že niko­mu nepat­ří, nikdo se o něj neza­jí­má, nikdo ho nepo­cho­vá, nikdo na něj nepromluví.

Navíc čím lépe je vyla­dě­ná pěs­toun­ka, tím lépe je vyla­dě­né i dítě. Ono neví, že pěs­toun­ka není jeho bio­lo­gic­ká mamin­ka, ale potře­bu­je, aby jako peču­jí­cí oso­ba byla na něj co nej­lé­pe navá­za­ná a vnitř­ně v pohodě.

Mohou se k vám dostat i děti v pěs­toun­ské péči, kte­ré se nena­ro­di­ly zrov­na v této porod­ni­ci, ale vaši péči by potřebovaly ?

Mno­hé pěs­toun­ky se mnou už něja­kou zku­še­nost mají, mezi sebou si to řek­nou nebo dosta­nou infor­ma­ci od svo­jí dopro­vá­ze­jí­cí orga­ni­za­ce. Nepo­tře­bu­jí dopo­ru­če­ní od dět­ské­ho léka­ře, děti do péče si mohu indi­ko­vat sama, tak­že když mi pěs­touni zavo­la­jí, že dosta­li dítě, kte­ré asi bude potře­bo­vat moji péči, ráda ho přijmu.

Pěs­tou­ny vítám, pro­to­že se s rodi­nou můžu sezná­mit a když pak při­jde něja­ký pro­blém tře­ba se spán­kem, s jíd­lem, s nepo­zor­nos­tí, s dět­ským nega­ti­vis­mem, s něja­ký­mi sou­ro­ze­nec­ký­mi riva­li­ta­mi, tak máme základ­ní vyšet­ře­ní za sebou a může­me začít řešit to, co rodi­na potřebuje.

Pře­chod­né pěs­toun­ky mi cel­kem čas­to vola­jí hned, jak se dozví, že dosta­nou dítě, pro­to­že zís­kat do naší ambu­lan­ce ter­mín obvykle trvá del­ší dobu. Potom v pro­ce­su pře­dá­vá­ní do trva­lé péče je dob­ré, když noví rodi­če s dítě­tem a pěs­toun­kou při­jdou, abychom se pozna­li. Nová rodi­na se postup­ně sta­bi­li­zu­je, vidím, jak děťát­ko pro­spí­vá a pokud si to náhrad­ní rodi­če pře­jí, mohu jim něco dal­ší­ho doporučit.

Fyzic­ký kon­takt je pro malé dítě základ­ní komu­ni­kač­ní pro­stře­dek. Nicmé­ně vel­ká část při­ja­tých dětí fyzic­ký kon­takt odmí­tá, pří­pad­ně ho str­pí, ale také jsou děti, kte­ré ho nesne­sou, ute­čou nebo tu oso­bu odstr­čí. A na dru­hé stra­ně jsou děti, kte­ré se „při­le­pí“ na koho­ko­liv. Co s tím ?

Dou­fám, že těch­to dětí ubý­vá, prá­vě pro­to, že v naší repub­li­ce by měla být dostup­nost pře­chod­ných pěs­tou­nů co nej­vět­ší, aby co nejdří­ve po naro­ze­ní moh­la nastou­pit ta při­ro­ze­ná péče jed­né hlav­ní oso­by. Chá­pu, že to tak asi všu­de nebu­de, ale je potře­ba to tak­to nasta­vit, pro­to­že tím se dětem, kte­ré jdou do náhrad­ní rodin­né péče, nesmír­ně pomůže.

Když se pěs­tou­nům dosta­ne dítě, kte­ré kon­takt odmí­tá, je na dospě­lém člo­vě­ku, aby vydr­žel, dítě do niče­ho netla­čil, ale záro­veň to nevzdal. Aby mu pěs­toun­ka řek­la tře­ba : „Mám tě ráda, potře­bu­ji tě pohla­dit, pro­to­že mně to dělá dob­ře. Moc hez­ky mi voníš a máš jem­nou kůžič­ku…“ Mlu­vit tak, aby dítě vědě­lo, že pro tu peču­jí­cí oso­bu je důle­ži­té, že je jí pří­jem­né, když se s ním může pomaz­lit. Pořád to dítě­ti cit­li­vě nabí­zet, malý­mi krůč­ky se k němu při­bli­žo­vat. Roz­hod­ně ne silou : „Takhle to teď bude!“, to by se víc poka­zi­lo, než zís­ka­lo. A vel­mi pomá­há, když dítě tře­ba nechce nechat pohla­dit a odstou­pí nebo si tře­ba čup­ne, tak ho napo­do­bit : „Neva­dí, tak já si taky čupnu a bude­me se na sebe dívat.“ Aby zjis­ti­lo, že peču­jí­cí oso­ba je pro něj bezpečná.

A ta dru­há sku­pi­na dětí, ty, kte­ré se na vás při­le­pí, se vel­mi bojí, že zůsta­nou opuš­tě­né. S těmi je potře­ba mlu­vit ve smys­lu : Jsem tady pro tebe, budu tu pořád. I když také musím jít sama tře­ba na záchod nebo nakou­pit a ty tady zůsta­neš s … já se zase vrá­tím. Aby vědě­ly, že je při­ro­ze­né odchá­zet a zase přicházet.

Obě ty sku­pi­ny – ty kte­ré nechtě­jí fyzic­ký kon­takt i ty dru­hé, kte­ré ho chtě­jí od koho­ko­liv, si tím potře­bu­jí pro­jít. Pokud chce­me, aby se dítě změ­ni­lo, musí­me se nejdřív změ­nit my, jako rodi­če, pěs­touni… Změ­ním-li já své cho­vá­ní, změ­ní ho také dítě. Je tře­ba být krok, dva před dítětem.

Co je to pre­na­tál­ní paměť ? Pro­spě­je na tako­vé „vzpo­mín­ky“ zavést řeč s dítě­tem osvo­je­ným nebo svě­ře­ným do pěs­toun­ské péče v raném věku ?

Pre­na­tál­ní paměť je vědec­ky doká­za­ný jev. Člo­věk se s ní rodí, ovšem vyha­sí­ná do tře­tí­ho roku živo­ta. Zvlášt­ní pro­je­vy dítě­te, kte­ré nám při­pa­da­jí nepo­cho­pi­tel­né a není pro ně žád­ný objek­tiv­ní důvod, mohou být vyvo­la­né prá­vě něja­kou vzpo­mín­kou. Je potře­ba mít to na pamě­ti, mlu­vit s dítě­tem o tom, co se dělo, že tře­ba bylo pár dní v inku­bá­to­ru, že tam byly sestřič­ky, kte­ré ho urči­tě také měly rády a pocho­va­ly ho … Mlu­vit pozi­tiv­ně o tom, co se asi sta­lo a také o tom, co asi dítě pro­ží­va­lo : „Pro tebe to asi bylo těž­ké, zřej­mě ses cítil/a sám/a, těšil/a ses na to, až tě někdo pochová…“

Pokud jsou děti v pře­chod­né pěs­toun­ské péči, i ty před­čas­ně naro­ze­né, je tře­ba hovo­řit o tom, co se sta­lo a proč. Ovšem vždyc­ky říkat, že mamin­ka ho měla ráda, ale nemoh­la se o něj posta­rat, tak­že je fajn, že je tady „teta“, kte­rá o něj peču­je. A že o něj peču­je pro něja­kou novou mamin­ku, kte­rá si pro něj přijde.

Vysvět­lo­vat něco tako­vé­ho dvou, tří­le­té­mu dítě­ti nebu­de nic jed­no­du­ché­ho. Navíc, když si v nové rodi­ně tepr­ve zvyká.

Obec­ně máme vel­kou ten­den­ci děti pod­ce­ňo­vat ve smys­lu : když nemlu­ví, tak nám nero­zu­mí. Opak je prav­dou. Na dítě je tře­ba co nej­ví­ce mlu­vit, popi­so­vat věci, kte­ré už se sta­ly, kte­ré se dějí i to, co tepr­ve bude. A to také sou­vi­sí s tím, že děti potře­bu­jí řád a pra­vi­dla. Trvat na den­ním reži­mu, samo­zřej­mě i u sebe. Jed­not­li­vé čin­nos­ti by měly mít den­ní řád, pro­to­že tím dítě zís­ká­vá pocit jis­to­ty a bez­pe­čí. Zvláš­tě to pla­tí u dětí ode­bra­ných z nefunkč­ních rodin, kde nebyl žád­ný řád, pra­vi­del­né jíd­lo, spánek…

Zále­ží samo­zřej­mě na věku, ale je tře­ba počí­tat s tím, že dítě se bude zlo­bit, vzte­kat, nepů­jde to hned. Neví­me, co všech­no dítě zaži­lo. U dítě­te před­škol­ní­ho věku je dob­ré říct tře­ba : „Ano, rozu­mím ti, u mamin­ky jsi to měl jinak, ale my to máme tak­to… vydr­ží­me to spo­lu…, bude to v pořád­ku.“ Je moc důle­ži­té těm­to dětem pořád říkat, že jsme tady pro ně, že je respek­tu­je­me, ale chce­me to jinak a víme proč. Zkrát­ka las­ka­vá důsled­nost. Na peču­jí­cí oso­bu to kla­de obrov­ské náro­ky. Také jsme jen lidé, může­me „ujet“. Nemám na mys­li fyzic­ké tres­ty, ale že pole­ví­me v té důsled­nos­ti, nicmé­ně je tře­ba se k ní zase vrá­tit : „Vče­ra jsi hod­ně pla­kal, bole­la tě hla­vič­ka, vza­la jsem si tě do poste­le, ale dneska to tak neu­dě­lá­me. Vrá­tí­me se k tomu, že spin­káš ve své postýl­ce. Čeká tam na tebe plyšáček…“

Čím je to děťát­ko v pěs­toun­ské péči men­ší, tím je to zdán­li­vě jed­no­duš­ší. Když je star­ší, déle žilo ve své rodi­ně nebo v ústa­vu, při­ná­ší si svo­je návy­ky a může trvat dlou­hou dobu, než při­jme nové zvy­ky a cho­vá­ní. Samo­zřej­mě jako rodič/pěstoun mám na před­sta­vu, jak by to doma mělo fun­go­vat, ale je tře­ba tu dospě­lou před­sta­vu pro­po­jit s před­sta­vou dítě­te. Za tou las­ka­vos­tí se skrý­vá pocho­pe­ní : „Rozu­mím ti, spin­kal jsi při roz­sví­ce­ném svět­le a na zemi, chá­pu. Pojď, zku­sí­me to jinak. Postel je měk­ká, bude tě hřát peřin­ka… jest­li potře­bu­ješ svět­lo, nechá­me ho sví­tit do pěti do rána a já pak zhas­nu, ale to už bude zase svět­lo ven­ku.“ A je tře­ba to udě­lat, oprav­du v pět vstát a zhas­nout. Při­jde-li dítě z nefunkč­ní­ho pro­stře­dí, musí zjis­tit, že dodr­žu­je­me slo­vo, že co se řek­ne, to se také sta­ne. Kaž­dá rodi­na potře­bu­je něco jiné­ho. Když mi řek­nou, co je trá­pí a jak to řeší, můžu jim dopo­ru­čit, co by ješ­tě bylo vhodné.

Když ty svo­je malé paci­en­ty vídá­te pra­vi­del­ně a sle­du­je­te, jak se vyví­je­jí, je to pro vás uspo­ko­je­ní, radost…?

Moc mě těší, že kon­krét­ní dítě mohu vidět do dvou let věku až šest­krát, navá­žu vztah s rodi­nou, vidím, jak o něj peču­jí a jak pro­spí­vá. Na dru­hou stra­nu, čím jsem star­ší, tím víc mě trá­pí, když vidím, že někte­ří rodi­če by pro svo­je dítě moh­li udě­lat víc, a z něja­ké­ho důvo­du se mu dosta­teč­ně nevě­nu­jí. Nema­jí čas, mají hod­ně dětí, nepo­va­žu­jí to za důle­ži­té… Je mi líto těch dětí, kte­ré by se moh­ly vyví­jet lépe a pře­ko­nat své potí­že. Za ty roky jsem se nau­či­la, když vidím malou anga­žo­va­nost rodi­čů, tak ji samo­zřej­mě řek­nu, co by měli vědět, ale nepře­há­ním to. Nao­pak kde pozo­ru­ji vel­ké úsi­lí rodi­čů, jsem se schop­na i já vybi­čo­vat se ješ­tě k vět­ší­mu výko­nu, pro­to­že vidím, že to má smy­sl. V těch­to pří­pa­dech se roz­dám na dvě stě procent.

Utkvěl vám něja­ký zvlášť milý paci­ent­ský příběh ?

Vět­ši­na mých ´pra­cov­ních pří­bě­hů´ má dob­rý vývoj. Jsou to šikov­né děti a děla­jí mi radost. Tře­ba při­jde chla­pe­ček a řek­ne : „Paní dok­tor­ko, já jsem se na tebe těšil.“ Je to úžas­né, a ješ­tě mám radost, jak krás­ně mlu­ví ve větách. Vzpo­mí­nám si na dal­ší­ho klu­čí­ka, u kte­ré­ho váz­la řeč. Při­šli po půl roce a byl moc šikov­ný. Někdy mám ten­den­ci, ono to tedy není úpl­ně pro­fe­si­o­nál­ní, říkat dětem „brouč­ku“. Tak jsem mu v zápa­lu vyšet­ře­ní řek­la „brouč­ku“ a on se ohra­dil : „Já nejsem brou­ček, já jsem Fran­ti­šek.“ Za chví­li jsem mu tak řek­la zno­vu a on na to : „Já jsem ti říkal, že nejsem brou­ček, ale Fran­ti­šek.“ To jsou moc krás­né momen­ty, kte­ré zahře­jí u srdce. 


Mgr. Hana Jahnová

Kli­nic­ká a dět­ská kli­nic­ká psy­cho­lož­ka v Neo­na­to­lo­gic­ké ambu­lan­ci kom­plex­ní péče peri­na­to­lo­gic­ké­ho cen­t­ra při Neo­na­to­lo­gic­kém oddě­le­ní v rám­ci FN Brno.

Věnu­je se ško­li­tel­ské čin­nos­ti v obo­rech kli­nic­ká psy­cho­lo­gie a dět­ská kli­nic­ká psychologie.

Je garant­kou cer­ti­fi­ko­va­né­ho kur­zu Psy­cho­lo­gic­ká vývo­jo­vá dia­gnos­ti­ka, kte­rý pořá­dá FN Brno.

Na Psy­cho­lo­gic­kém ústa­vu Filo­zo­fic­ké fakul­ty MU v Brně půso­bí exter­ně jako asistentka.

Je člen­kou něko­li­ka odbor­ných spo­leč­nos­tí. V Aso­ci­a­ci kli­nic­kých psy­cho­lo­gů Čes­ké repub­li­ky vyko­ná­vá od roku 2010 funk­ci prezidentky.

Je drži­tel­kou ceny Pur­pu­ro­vé­ho srd­ce v kate­go­rii Cena širo­ké veřej­nos­ti, kte­ré jí bylo udě­le­no Čes­kou neo­na­to­lo­gic­kou spo­leč­nos­tí ČSL JEP a rodi­čov­skou orga­ni­za­cí Nedo­klub­ko v lis­to­pa­du roku 2010.

Sdílet článek na sociálních sítích:
Lenka Pospíšilová
Lenka Pospíšilová
redaktorka blogu