Blog

Čtyři otázky pro tři psycholožky

24. května 2024 Lenka Pospíšilová 5 minut čtení
Čtyři otázky pro tři psycholožky

Pro­blémy, kte­ré řeší­te vy, pěs­touni u svých při­ja­tých dětí, jsou čas­to podob­né : odmí­tá­ní auto­ri­ty, impul­si­vi­ta, neschop­nost navá­zat úzkou cito­vou vazbu, potí­že se sou­stře­dě­ním… a spous­ta dal­ších. Mnoh­dy se pak obra­cí­te na naše psy­cho­lož­ky. Pro­to tři z nich odpo­vě­dě­ly na čty­ři stej­né otáz­ky. Snad jejich odpo­vě­di při­ne­sou uži­teč­né infor­ma­ce jak vám, našim stá­va­jí­cím pěs­tou­nům, tak i těm rodi­nám, kte­ré o při­je­tí dítě­te do PP uvažují.

PhDr. Ale­na Micha­lo­vá je v SPR od roku 2008, záro­veň je soud­ní znal­ky­ní v obo­ru zdra­vot­nic­tví, odvět­ví psy­chi­atrie, spe­ci­a­li­za­ce kli­nic­ká psychologie.

Doc. PhDr. Ire­na Sobot­ko­vá, CSc. do Sdru­že­ní při­šla před tře­mi lety z kated­ry psy­cho­lo­gie Filo­so­fic­ké fakul­ty UP v Olo­mou­ci, kde se věno­va­la vývo­jo­vé psy­cho­lo­gii a psy­cho­lo­gii rodiny.

Mgr. Hele­na Strejč­ko­vá nastou­pi­la do SPR v září 2023. Pra­cu­je také jako škol­ní psy­cho­lož­ka. Něko­lik let uči­la na základ­ní ško­le, poté zača­la posky­to­vat tera­pie a nastou­pi­la jako psy­cho­log do Peda­go­gic­ko-psy­cho­lo­gic­ké porad­ny v Plzni.


S čím se na vás pěs­touni nej­čas­tě­ji obracejí ?

Ale­na Micha­lo­vá : Čas­tě­ji řeším zále­ži­tos­ti týka­jí­cí se kon­tak­tu dětí s rodi­či (a to i v pří­bu­zen­ských rodi­nách), dále výchov­né a výu­ko­vé potí­že – při­čemž pře­va­žu­jí výchov­né potí­že v sou­vis­los­ti se školou.

Ire­na Sobot­ko­vá : Jed­ná se o pro­ble­ma­tic­ké cho­vá­ní dětí – nepo­sluš­nost, impul­ziv­ní a agre­siv­ní cho­vá­ní, roz­tě­ka­nost, lha­ní, krá­de­že a podob­ně. Pěs­tou­ny tako­vé cho­vá­ní dítě­te znejiš­ťu­je a někdy se cítí až výchov­ně bez­rad­ní. Když to spo­lu pro­bí­rá­me, je nezbyt­né vrá­tit se ke koře­nům toho­to cho­vá­ní a při­po­me­nout si anamné­zu dítě­te – v čem vyrůs­ta­lo, co zaži­lo, jaké má zku­še­nos­ti. To, co se dětem v původ­ní rodi­ně dělo a čeho byly svěd­kem, ale i to, co dob­ré­ho se mělo dít a nedě­lo (zájem o dítě, péče, lás­ka) vět­ši­nou způ­so­bu­je kom­plex­ní vývo­jo­vé trau­ma. Jde o poměr­ně slo­ži­tou pro­ble­ma­ti­ku, ale pokud jsou s ní pěs­touni v hlav­ních rysech obe­zná­me­ni, více pak rozu­mí obtíž­né­mu či zvlášt­ní­mu cho­vá­ní dítě­te. Pěs­touni napří­klad při­chá­ze­jí s tím, že je vyčer­pá­vá vzdor, vztek a opo­zi­ce dítě­te. Dojde­me k tomu, že dítě nezlo­bí pro­to, že je zlé a chce pěs­tou­ny naštvat, ale pro­to, že nevy­růs­ta­lo v lás­ce a bez­pe­čí, je tím hlu­bo­ce pozna­me­ná­no a neu­mí žít v dob­rých vzta­zích. Spo­leč­ně pak hle­dá­me kon­krét­ní způ­so­by, jak dítě­ti pomo­ci. Pod­stat­né je plně pocho­pit jeho potře­by v sou­vis­los­ti s jeho osob­ní his­to­rií a neu­stá­le mu dávat naje­vo, že jej při­jí­má­me a máme rádi, i když se nám někte­ré jeho cho­vá­ní nelí­bí. Někdy zadá­vám spo­leč­nou domá­cí prá­ci pěs­tou­nům a dítě­ti, a to hra­vou for­mou. Dosta­nou napří­klad za úkol pozo­ro­vat, kdy se „pří­šer­ka Vztek“ obje­vu­je nej­čas­tě­ji, a pát­ra­jí po tom, co pro­ti ní pomá­há. Vel­mi zjed­no­du­še­ně a obec­ně řeče­no, sna­ží­me se dítě­ti pomo­ci, aby se moh­lo pře­stat neu­stá­le brá­nit vli­vu dospě­lých nebo pro­ti němu bojo­vat, aby se uvol­ni­lo, doká­za­lo se spo­leh­nout na dospě­lé a důvě­řo­vat jim. Sou­vi­sí to s navá­zá­ním bez­peč­né cito­vé vazby.

Hele­na Strejč­ko­vá : S tím, že je něčím trá­pí cho­vá­ní jim svě­ře­ných dětí ; s tím, že se cítí pře­tí­že­ní, una­ve­ní, nejsou si jis­tí, zda řeší pro­blémy, sta­ros­ti správ­ně ; s tím, že potře­bu­jí, aby si někdo (přes­ně­ji řeče­no psy­cho­log) popo­ví­dal s dět­mi o tom, co pro­ží­va­jí ; s tím, že chtě­jí vyhle­dat dal­ší pomoc, ale neví jakou a kde…

Je roz­díl mezi pro­blémy, kte­ré řeší zku­še­ní pěs­touni a ti noví ? Jaké jsou roz­dí­ly mezi potře­ba­mi pří­bu­zen­ských, zpro­střed­ko­va­ných a přechodných ?

Ale­na Micha­lo­vá : Pro­blémy a potře­by jsou v pod­sta­tě stej­né napříč vše­mi for­ma­mi NRP. Pří­bu­zen­ští pěs­touni spí­še spo­lé­ha­jí na vlast­ní vyhod­no­ce­ní situ­a­ce a její řeše­ní, spo­lu­prá­ce s psy­cho­lo­gem není opti­mál­ní. Zpro­střed­ko­va­ní a pře­chod­ní pěs­touni se obra­ce­jí na psy­cho­lo­ga pro­střed­nic­tvím klí­čo­vých pracovnic.

Ire­na Sobot­ko­vá : Začí­na­jí­cí pěs­touni řeší hlav­ně sží­vá­ní s dítě­tem. Nová rodi­na potře­bu­je obvykle více odbor­né pod­po­ry. Od začát­ku se s pěs­tou­ny sna­ží­me pře­de­vším poro­zu­mět dítě­ti, jak jsem již zmí­ni­la. Pra­cu­je­me spo­lu tře­ba na tom, aby si zlo­be­ní a pro­vo­ka­ce dítě­te nebra­li osob­ně, ale aby chá­pa­li, že může jít o jeden z pro­je­vů dítě­te, kte­ré ješ­tě neu­mí při­jí­mat lás­ky­pl­nou péči, pro­to­že vyrůs­ta­lo v pod­mín­kách igno­ro­vá­ní, odmí­tá­ní nebo dokon­ce týrá­ní. Zku­še­ní pěs­touni už vědí, jak k pro­blé­mům při­stu­po­vat, na dru­hou stra­nu se mohou cítit vel­mi una­ve­ní, pokud je péče o děti dlou­ho­do­bě nároč­ná. Vel­mi zále­ží na cel­ko­vé situ­a­ci a vzta­zích v rodi­ně, na zdro­jích pomo­ci a podpory.

Roz­dí­ly v potře­bách pěs­tou­nů vyplý­va­jí z roz­dí­lů mezi jed­not­li­vý­mi typy péče. Zmí­ním jen namát­kou ty, se kte­rý­mi se setká­vám nej­čas­tě­ji. Pří­bu­zen­ští pěs­touni míva­jí potře­bu více řešit ruši­vý vliv rodi­čů dítě­te. Napří­klad babič­ka dítě­te se potý­ká s dopa­dem „návštěv“ dce­ry, mat­ky svě­ře­né­ho dítě­te, kte­rá je závis­lá na návy­ko­vých lát­kách. Pří­bu­zen­ské vzta­hy býva­jí čas­to veli­ce kom­pli­ko­va­né a pěs­touni jsou tím zatí­že­ni. Pokud jde o pěs­tou­ny – pra­ro­di­če, míva­jí oba­vy nebo už i potí­že vyplý­va­jí­cí z vyš­ší­ho věku. Potře­by zpro­střed­ko­va­ných pěs­tou­nů býva­jí vel­mi růz­né, neda­jí se struč­ně popsat. Řeší­me napří­klad srov­ná­vá­ní při­ja­tých dětí s vlast­ní­mi dět­mi nebo zkla­ma­ná oče­ká­vá­ní, když se u při­ja­té­ho dítě­te obje­ví vět­ší pro­blémy až po urči­tém čase, kdy vše vypa­da­lo naděj­ně. A spe­ci­fic­ké potře­by pře­chod­ných pěs­tou­nů se odví­je­jí pře­de­vším od toho, že se anga­žu­jí na vývo­ji svě­ře­né­ho dítě­te po ome­ze­nou dobu a pře­dá­va­jí je dál. Je to rov­něž vel­ké téma a zaslou­ži­lo by si více pro­sto­ru. Osob­ně vní­mám, že jim čas­to chy­bí i oce­ně­ní a pod­po­ra ze stra­ny sys­té­mu soci­ál­ně-práv­ní ochra­ny dětí.

Hele­na Strejč­ko­vá : Mezi zku­še­ný­mi a nový­mi pěs­tou­ny nevní­mám v téma­tech výraz­né rozdíly.

U pří­bu­zen­ských vní­mám jako cit­li­věj­ší téma bio­lo­gic­ké rodi­ny, zvláš­tě pokud se jed­ná o babič­ky, dědeč­ky a je tam tedy pří­má vaz­ba na bio rodi­če dětí. Jsou v kon­flik­tu rolí k dítě­ti : babič­ky (i dědeč­ci) mohou být hod­né, až roz­maz­lu­jí­cí, děti si mají užít a pak je pře­dat zpět rodičům…a zde najed­nou nasta­vu­jí pra­vi­dla, řeší kaž­do­den­ní sta­ros­ti, komu­ni­ka­ci se školou…mají úva­hy o vlast­ním selhá­ní ve výcho­vě, když se naše děti nedo­ká­ží posta­rat o své děti a sta­rá­me se tak my…

U pře­chod­ných pěs­tou­nů je čas­těj­ší téma kon­tak­tů s bio rodi­nou a pře­dá­vá­ní dětí. Pokud dosta­nou star­ší děti (dvou­le­té a star­ší) obje­vu­jí se otáz­ky trau­ma­tu a jeho vli­vu na cho­vá­ní dětí, otáz­ky, jak mlu­vit s dět­mi o tom, že v jejich rodi­ně nebu­dou stá­le, ale pou­ze na urči­tou dobu, jak moc s nimi nava­zo­vat vztah a stou­pa­jí­cí ner­vo­zi­ta, pokud nevi­dí, že by se pro dítě hle­da­la rodi­na apod.

Vyvi­nu­ly se nějak obec­né pro­blémy při­ja­tých dětí za dobu, kdy se jim věnujete ?

Ale­na Micha­lo­vá : Zdá se, že ne.

Ire­na Sobot­ko­vá : Vzhle­dem k tomu, že s pěs­toun­ský­mi rodi­na­mi pra­cu­ji téměř tři­cet let, někte­ré změ­ny oprav­du pozo­ru­ji. Nárůst vyka­zu­jí zejmé­na psy­chic­ké potí­že u dospí­va­jí­cích, jako jsou úzkos­ti, depre­se, sebe­po­ško­zo­vá­ní. To je ovšem obec­ný trend, netý­ká se výhrad­ně jen při­ja­tých dětí. Pokud jde o děti v pěs­toun­ské péči, asi čas­tě­ji než dřív řeší­me násled­ky nevhod­ných kon­tak­tů s bio­lo­gic­kou rodi­nou, kte­ré způ­so­bu­jí psy­chic­kou desta­bi­li­za­ci dětí a naru­šu­jí výcho­vu v pěs­toun­ské rodi­ně. Z psy­cho­lo­gic­ké­ho hle­dis­ka pla­tí, že kaž­dý kon­takt by měl mít jas­ný smy­sl a kon­krét­ní pří­nos pro dítě.

Hele­na Strejč­ko­vá : To je přes­ně něco, co nedo­ká­ži posou­dit vzhle­dem k dél­ce mojí pra­xe v prá­ci s při­ja­tý­mi dětmi. 😉

Potíž, kte­rá vám v posled­ní době nej­ví­ce utkvě­la a co s ní ?

Ale­na Micha­lo­vá : Čas­tě­ji se zamýš­lím nad opráv­ně­nos­tí schvá­le­ní pěs­tou­nů, kte­ří z psy­cho­lo­gic­ké­ho hle­dis­ka nejsou (hod­no­ce­no ex post) pro NRP vhodní.

Ire­na Sobot­ko­vá : Za vel­mi alar­mu­jí­cí pova­žu­ji pří­pa­dy dětí, kte­ré jsou zby­teč­ně dlou­ho poško­zo­vá­ny pato­lo­gic­kým pro­stře­dím bio­lo­gic­kých rodin. Máme pří­pa­dy sou­ro­ze­nec­kých sku­pin, kdy nej­star­ší děti žily, přes­ně­ji řeče­no živo­ři­ly v původ­ní rodi­ně do sed­mi nebo deví­ti let, byť s pře­stáv­ka­mi, kdy byly tře­ba u pří­buz­ných. Rodi­če býva­jí dlou­ho­do­bě závis­lí na alko­ho­lu nebo i jiných návy­ko­vých lát­kách. Čas­to jde jen o mat­ku stří­da­jí­cí part­ne­ry, kte­rá neza­jiš­ťo­va­la dětem ani základ­ní potře­by. Děti byly nejen zane­dbá­va­né, ale čas­to i týra­né nebo sexu­ál­ně zne­u­ží­va­né. Celé roky se tako­vým rodi­čům dává šan­ce, aby si uvě­do­mi­li svou odpo­věd­nost za děti, léči­li se, zís­ka­li moti­va­ci a kom­pe­ten­ce se o děti řád­ně sta­rat. Výsle­dek je ale vět­ši­nou ten, že děti jsou nako­nec stej­ně ode­brá­ny a do pěs­toun­ské péče při­chá­ze­jí doslo­va zbí­da­če­lé. Neza­ži­ly maz­le­ní a při­tu­le­ní, nevě­dí, jaké to je najít bez­pe­čí a uklid­ně­ní u rodi­če, nezna­jí potě­še­ní, radost a uvol­ně­ní ve vzta­hu k rodi­či. I když po rozu­mo­vé strán­ce se v pěs­toun­ské rodi­ně začnou rych­le vyví­jet a dohá­nět opož­dě­ní zapří­či­ně­né zane­dbá­vá­ním, po cito­vé a soci­ál­ní strán­ce se na nich pro­je­vu­je hlu­bo­ké vnitř­ní zra­ně­ní. Tyto těž­ce depri­vo­va­né a trau­ma­ti­zo­va­né děti neu­mě­jí důvě­řo­vat dospě­lým. To se vlast­ně vra­cím k prv­ní otáz­ce – k důvo­dům pro­ble­ma­tic­ké­ho cho­vá­ní při­ja­tých dětí. Dal­ší vel­ká potíž je, když se někdo domní­vá, že tako­vé ško­dy napácha­né na dětech napra­ví odbor­ník. Do růz­ných tera­pií jsou vklá­dá­ny pří­liš vel­ké a vět­ši­nou nepod­lo­že­né nadě­je. Bylo by potře­ba zamě­řit se spíš na pre­ven­ci – nasta­vit sys­tém ochra­ny dětí tak, aby k těm­to pří­pa­dům pokud mož­no nedocházelo.

Hele­na Strejč­ko­vá : Chví­le, kdy dítě potře­bu­je něco, co pěs­toun není ocho­ten, scho­pen jim dát. Pěs­toun odmí­tá potře­bu změ­ny ve svém posto­ji a přál by si změ­ny pou­ze na stra­ně dítě­te. Slo­ži­tos­ti při při­je­tí potře­by změn mohou být dány výcho­vou, zku­še­nost­mi pěs­tou­na s bio­lo­gic­ký­mi dět­mi. V kom­bi­na­ci s dítě­tem, jehož sou­čas­né cho­vá­ní ovliv­ňu­je slo­ži­tá, těž­ká his­to­rie, to je někdy nároč­né a napínavé.

A na závěr : jaké je vaše dopo­ru­če­ní na nej­lep­ší pěs­toun­skou ´léčeb­nou´ meto­du na trá­pe­ní při­ja­tých dětí :

Ale­na Micha­lo­vá : Léč­bou je bez­vý­hrad­né při­je­tí, dlou­ho­do­bá lás­ky­pl­ná péče s oce­ně­ním a vdě­kem za i jen drob­ný úspěch dítěte.

Ire­na Sobot­ko­vá : Na to je potře­ba ptát se zku­še­ných pěs­tou­nů nebo, ješ­tě lépe, jejich při­ja­tých a už dospě­lých dětí, kte­ré našly díky pěs­tou­nům své mís­to v živo­tě, žijí dob­ře a spo­ko­je­ně. Ale před­po­klá­dám, že bychom odpo­vě­dě­li podob­ně. Nej­lep­ší „tera­pií“ pro dítě je bez­pod­mí­neč­né při­je­tí v pěs­toun­ské rodi­ně, bez­vý­hrad­ná lás­ka a trpě­li­vost pěs­tou­nů. Sou­čas­ně s tím je na stra­ně pěs­tou­nů nezbyt­ná i důklad­ná infor­mo­va­nost o psy­chic­kém vývo­ji dítě­te, pro­ble­ma­ti­ce psy­chic­ké depri­va­ce, vývo­jo­vé­ho trau­ma­tu a dal­ších téma­tech. A kro­mě lás­ky a při­pra­ve­nos­ti pěs­tou­nů jsou potře­ba urči­té osob­nost­ní před­po­kla­dy, za všech­ny zmí­ním psy­chic­kou sta­bi­li­tu, vyrov­na­nost, zra­lost a odol­nost. Jak je vidět, poslá­ní pěs­tou­nů je zod­po­věd­né a nároč­né. Pěs­touni si zaslou­ží uzná­ní a nasta­ve­ní tako­vých pod­mí­nek, aby neby­li vní­má­ni jen jako soci­ál­ní služ­ba, ale s respek­tem jako ti, kte­ří mají nej­vět­ší záslu­hy, když se vývoj při­ja­tých dětí začne ubí­rat pozi­tiv­ním směrem.

Hele­na Strejč­ko­vá : Za mě je to pří­stup nazý­va­ný tera­pe­u­tic­ké rodi­čov­ství. Vní­mám ho jako vel­kou pod­po­ru pro děti a vhod­ný pří­stup ze stra­ny pěs­tou­nů, peču­jí­cích osob. Tedy při­je­tí dítě­te tako­vé­ho, jaké je, empa­tie, zví­da­vost k jeho pohle­du, poci­tům, pro­ží­vá­ní a hravost.

Sdílet článek na sociálních sítích:
Lenka Pospíšilová
Lenka Pospíšilová
redaktorka blogu